Daily life, press and politics: the symbolic construction of the city of Goiânia through the newspaper O Popular

Authors

  • George Leonardo Seabra Coelho Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-graduação em História das Populações Amazônicas (PPGHispam), Porto Nacional, TO, Brazil https://orcid.org/0000-0002-3166-4008

DOI:

https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202143

Keywords:

City, News, Adverstising, Representation, New State

Abstract

This article will discuss the relationship between the press and the urban space in the symbolic construction of the city of Goiânia. This study will focus on the creation of the newspaper O Popular until the official inauguration of the city in 1942. For that, we will make a brief review of the political rise of Pedro Ludovico Teixeira, the project to transfer the capital of Goiás and the creation of the newspaper O Popular. We will highlight how this diary introduced the reader to leisure options in this new urban space and the promotion of its cultural baptism. Finally, we will see how the daily reported the “campaign pro-bandeirante” as a symbolic approximation strategy between the new capital and the new project. As we will see, this newspaper fulfilled two roles in the daily life of the city of Goiânia: i) as a news organ of the dynamics of this new city and ii) as a political propaganda organ for the alignment of local elites around the modernization project of the Estado Novo.

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Author Biography

George Leonardo Seabra Coelho, Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-graduação em História das Populações Amazônicas (PPGHispam), Porto Nacional, TO, Brazil

Bacharel e licenciado em História pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Mestre e doutor em História pela mesma instituição. Pós-doutor em História pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio) e pela UFG. Professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins (UFT), pertencente ao quadro permanente do Programa de Pós-graduação em História das Populações Amazônicas (PPGHispam). É líder do Grupo de Pesquisa CNPq em Mídias, Tecnologias e História (Mitechis). Atualmente realiza estágio de pós-doutoramento no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) na UFT.

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Published

2021-12-08

How to Cite

Seabra Coelho, G. L. (2021). Daily life, press and politics: the symbolic construction of the city of Goiânia through the newspaper O Popular. Revista Brasileira De Estudos Urbanos E Regionais, 23. https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202143

Issue

Section

Articles - City, History & Culture