Global integration and local dissociation: a temporal analysis about the UDPs’ planning through the Estação das Docas and Belém Porto Futuro project cases

Authors

  • Maria Eduarda Iesbich Arruda Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-graduação em Geografia, Florianópolis, SC, Brazil https://orcid.org/0000-0002-3225-9936
  • Aleph Tonera Lucas Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, SC, Brazil https://orcid.org/0000-0001-6704-2764
  • Luísa Siqueira Doebeli Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, SC, Brazil https://orcid.org/0000-0002-1100-5304

DOI:

https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202113

Keywords:

Strategic Urban Planning, Megaprojects, Port Requalification, Territorial Fragmentation; Urban Environmental Inequality

Abstract

The advance of international practices of urban intervention in Brazilian cities in the last two decades has exacerbated processes of disarticulation on urban planning at the local scale, due to the decline of the State as its main actor, what increases social and territorial inequality, owing to concentration of territorial investments. In this context, guided by the incidence of the strategic urban planning model, the city of Belém, in the state of Pará, stands out for encompassing two megaprojects aimed to the requalification of waterfront spaces: the Estação das Docas, inaugurated in 2000 and, more recently, the Belém Porto Futuro, inaugurated in 2020. Based on the analysis of both projects, this article aims to analyze the transformation in planning and management of these megaprojects, considering the principles of the strategic urban planning, regarding the praxis of submission to international standards of intervention and the dissociation from the local urban demands.

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Author Biographies

Maria Eduarda Iesbich Arruda, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-graduação em Geografia, Florianópolis, SC, Brazil

Arquiteta e urbanista pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com mestrado em Geografia na área de Desenvolvimento Regional e Urbano pela mesma instituição.

Aleph Tonera Lucas, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, SC, Brazil

Graduando em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Luísa Siqueira Doebeli, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, SC, Brazil

Graduanda em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

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Published

2021-04-28

How to Cite

Arruda, M. E. I. ., Lucas, A. T. ., & Doebeli, L. S. . (2021). Global integration and local dissociation: a temporal analysis about the UDPs’ planning through the Estação das Docas and Belém Porto Futuro project cases. Revista Brasileira De Estudos Urbanos E Regionais, 23. https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202113

Issue

Section

Articles - Planning and Public Policies