Latin America in perspective: ECLAC thinking and decolonial approach

Authors

  • Antônio Carlos Mazzetti Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Pato Branco, PR, Brazil https://orcid.org/0000-0002-6402-2159
  • Josiane Carine Wedig Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Pato Branco, PR, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4569-6956
  • Miguel Angelo Perondi Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Pato Branco, PR, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4382-4571
  • Marlize Rubin-Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Pato Branco, PR, Brazil https://orcid.org/0000-0003-3234-7562

DOI:

https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202111

Keywords:

Latin America, Development, ECLAC, Approach Decolonial, Center x Periphery

Abstract

Latin America as a geographic and epistemic place with multiple characteristics has produced tensions towards modernity/coloniality. From this, the essay aims to understand the relationship between the Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC) and the decolonial perspective. Two approaches originating in Latin America that focus on social, political, economic, and environmental issues. Therefore, the path taken seeks, from a socio-historical perspective, to understand these perspectives from their main intellectuals, contexts and proposals. Finally, it is concluded that these are perspectives of thought that, despite the diverse and distinct paths, have objectives that intertwine and dialogue. Understanding approaches and relationships made it possible to highlight important aspects in the search for alternatives to the hegemonic rationality of exclusions and dependencies imposed and perpetuated since colonization.

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Author Biographies

Antônio Carlos Mazzetti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Pato Branco, PR, Brazil

Graduado em Letras pela Universidade Estadual de Mato Grosso (UEMS), mestre em Desenvolvimento Regional e doutorando no Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Membro do Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/UTFPR). Servidor técnico administrativo da UTFPR.

Josiane Carine Wedig, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Pato Branco, PR, Brazil

Licenciada e bacharela em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), mestre em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e doutora em Ciências Sociais, na área de Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade, pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professora do Departamento de Ciências Humanas e da Pós-graduação em Desenvolvimento Regional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Líder do grupo de pesquisa Gênero, Juventude e Cartografias da Diferença.

Miguel Angelo Perondi, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Pato Branco, PR, Brazil

Graduado em Agronomia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e doutor em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Departamento de Agronomia e da Pós-graduação em Desenvolvimento Regional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Marlize Rubin-Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Pato Branco, PR, Brazil

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Professora associada do Departamento de Ciências Humanas e do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional Sustentável da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Líder do grupo de estudos sobre Universidade (GEU/UTFPR). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora visitante no Department of Lifelong Education, Administration, and Policy da University of Georgia (2017-2018).

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Published

2021-04-28

How to Cite

Mazzetti, A. C., Wedig, J. C., Perondi, M. A., & Rubin-Oliveira, M. (2021). Latin America in perspective: ECLAC thinking and decolonial approach. Revista Brasileira De Estudos Urbanos E Regionais, 23. https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202111

Issue

Section

Articles - Space, Economy & Population