How to produce knowledge in encounters between women? Reflections on theoretical-methodological experiences with and from the city's margins

Authors

  • Vanessa Alves Cordeiro Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Salvador, BA, Brazil https://orcid.org/0000-0002-9551-0219
  • Aleida Fontoura Batistoti Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Salvador, BA, Brazil https://orcid.org/0000-0002-5952-8438
  • Zara Pereira Rodrigues Silva Urbanista e arquiteta, profissional autônoma, Salvador, BA, Brasil https://orcid.org/0000-0001-7649-9918
  • Marina Silveira Muniz Ferreira Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Salvador, BA, Brazil https://orcid.org/0000-0002-3013-2691
  • Atailon da Silva Matos Silva Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Salvador, BA, Brazil https://orcid.org/0000-0002-8277-221X

DOI:

https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202130

Keywords:

Salvador, Bahia, Doing-city, Margins, Black women, Involved research, Methodological experiments

Abstract

This paper arises from concerns collectively elaborated in the study group Margear (UFBA) and aims to highlight and reflect on ways of thinking, researching and narrating cities from an intersectional perspective. Taking advantage of fragments produced from our researches, we highlight some theoretical-methodological experiments practiced, as well as the narration strategies through languages other than writing. In these research processes, the main reflections that moved us were: the production of knowledge from and with the margins, the valorization of memory, the urban trajectories of black women, and the imbrications of ways of life in everyday doing-city. We believe that inter and transdisciplinary exchanges have provided us with fruitful considerations, but we emphasize that the field of urban studies still lacks the construction of a theoretical framework that brings it closer to the epistemic expansions necessary for its updating.

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Author Biographies

Vanessa Alves Cordeiro, Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Salvador, BA, Brazil

Urbanista e arquiteta (UFPI), especialista em Planejamento Urbano e Gestão Socioambiental das Cidades (UFPI), mestranda em Arquitetura e Urbanismo (PPGAU/UFBA), integrante do grupo de estudos Margear (UFBA).

Aleida Fontoura Batistoti, Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Salvador, BA, Brazil

Urbanista e arquiteta (UCDB), especialista em Assistência Técnica, Habitação e Direito à Cidade (RAU+E/UFBA), mestranda em Arquitetura e Urbanismo (PPGAU/UFBA), integrante do grupo de estudos Margear (UFBA).

Zara Pereira Rodrigues Silva, Urbanista e arquiteta, profissional autônoma, Salvador, BA, Brasil

Urbanista e arquiteta (UFBA), integrante do grupo de estudos Margear (UFBA).

Marina Silveira Muniz Ferreira, Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Salvador, BA, Brazil

Urbanista e arquiteta (UFBA), mestranda em Arquitetura e Urbanismo (PPGAU/UFBA), integrante do grupo de estudos Margear (UFBA) e do Coletivo Trama de multilinguagens.

Atailon da Silva Matos Silva, Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Salvador, BA, Brazil

Engenheiro Civil (UNIFACS), mestrando em Arquitetura e Urbanismo (PPGAU/UFBA), integrante do grupo de estudos Margear (UFBA), do grupo de Pesquisa Lugar Comum e do Coletivo Trama de multilinguagens.

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Published

2021-11-29

How to Cite

Cordeiro, V. A. ., Batistoti, A. F., Silva, Z. P. R. ., Ferreira, M. S. M. ., & Silva, A. da S. M. . (2021). How to produce knowledge in encounters between women? Reflections on theoretical-methodological experiences with and from the city’s margins. Revista Brasileira De Estudos Urbanos E Regionais, 23. https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202130

Issue

Section

Dossier: Territory, Gender and Intersectionalities