From “sun and beach” to “silicon island”: media narrative in the promotion of Florianópolis (1975-2020)

Authors

  • Maria Helena Lenzi Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Geociências, Florianópolis, SC, Brazil https://orcid.org/0000-0003-0729-2328
  • Tiago Cargnin Gonçalves Universidade Federal de Santa Catarina, Colégio de Aplicação, Florianópolis, SC, Brazil https://orcid.org/0000-0003-2900-1317
  • Gustavo Pires de Andrade Neto Universidade do Estado de Santa Catarina, Curso de Arquitetura e Urbanismo, Laguna, SC, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4942-2186

DOI:

https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202313

Keywords:

Florianópolis, discursive production, media narratives, tourist city, city marketing, tourism, touristic promotion

Abstract

“Island of magic”, “Capital of quality of life”, “Silicon Island”. Through speeches and images, several narratives were formed and are responsible for seeing and saying Florianópolis. Based on the argument that space participates in the discursive production of the city, the objective of this article is to understand how narratives that build the current Florianópolis were undertaken and modified between 1975 and 2020. As a methodological procedure, the analysis of documents published in local newspapers, magazines and tourist guides was used, which allow inferring the discourses disseminated by local hegemonic agents. Florianópolis was initially a tourist city and went through a period of promotion of elite tourism. It reached the 21st century with a tourist promotion converging with a more complex city marketing strategy, which started to attract investments from the creative industry and technology sectors, in addition to new residents with high purchasing power.

Keywords: Florianópolis; discursive production; media narratives; tourist city; city marketing; tourism; touristic promotion.

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Author Biographies

Maria Helena Lenzi, Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Geociências, Florianópolis, SC, Brazil

Graduada e Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Doutora em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP); Professora no Departamento de Geociências da Universidade Federal de Santa Catarina (GCN/UFSC).

Tiago Cargnin Gonçalves, Universidade Federal de Santa Catarina, Colégio de Aplicação, Florianópolis, SC, Brazil

Graduado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Mestre em Planejamento Urbano e Regional pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Doutorando em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Professor no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina.

Gustavo Pires de Andrade Neto, Universidade do Estado de Santa Catarina, Curso de Arquitetura e Urbanismo, Laguna, SC, Brazil

Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (USP); Mestre e Doutor em Urbanismo pela Universitat Politècnica de Catalunya (UPC); Realiza estágio de pós-doutorado junto ao Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Professor no curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

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Published

2023-05-15

How to Cite

Lenzi, M. H., Gonçalves, T. C., & Andrade Neto, G. P. de. (2023). From “sun and beach” to “silicon island”: media narrative in the promotion of Florianópolis (1975-2020). Revista Brasileira De Estudos Urbanos E Regionais, 25(1). https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202313

Issue

Section

Articles - City, History & Culture

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