Expansion of higher education and the regional distribution of Brazilian universities

Authors

  • Fransuellen Paulino Santos Departamento de Ciências Econômicas, Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil https://orcid.org/0000-0002-1549-124X
  • Pedro Amaral Departamento de Ciências Econômicas, Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil https://orcid.org/0000-0002-2505-035X
  • Luciana Luz Departamento de Demografia, Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil https://orcid.org/0000-0002-0623-1438

DOI:

https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202317

Keywords:

Brazilian higher education, Expansion, Internalization, Emerging Hotspot

Abstract

This study discusses the process of reorganization of Brazil's university education, given the policy of expansion and interiorization, and seeks to understand the territorial configuration of enrollment in undergraduate courses over the years. Using the emerging hotspot method, we investigated the spatio-temporal agglomeration patterns of higher education between 2003 and 2019. The results show that the interiorization expanded the spatial distribution of access to higher education, especially in the Northeast region, and significantly increased the number of enrollments for the municipalities in the countryside, mainly in the private education network. Despite the expansion the trend of concentration remains significant among the regions of the country, especially in large centers and in certain areas of courses such as education and social sciences, business and law. Therefore, it is understood that the expansion had positive results, and now requires a reassessment to better evaluate the local levels of demand and the profile of the courses offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fransuellen Paulino Santos, Departamento de Ciências Econômicas, Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil

Doutoranda em Economia no Programa de Pós-graduação em Economia do Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais (Cedeplar/Face/UFMG). Mestra em Economia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

Pedro Amaral, Departamento de Ciências Econômicas, Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil

Graduado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Economia pelo Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional da Faculdade de Ciências Econômicas da UFMG (Cedeplar/Face) e Ph.D. pela University of Cambridge (Inglaterra). Professor do Departamento de Ciências Econômicas da UFMG (Cedeplar); fellow do Center for Spatial Data Science (University of Chicago/Estados Unidos) e Coordenador do Centro de Análise de Dados Econômico-Espaciais (Cadê/UFMG). Foi secretário adjunto (2015-2017), secretário executivo (2017, e 2021-2023) e membro suplente do Conselho Fiscal (2017-2019) da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional (Anpur).

Luciana Luz, Departamento de Demografia, Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil

Graduada em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com mestrado em Demografia pelo Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional da Faculdade de Ciências Econômicas da UFMG (Cedeplar/Face). Ph.D. em Sociologia/Demografia pela Arizona State University (Estados Unidos). Professora adjunta do Departamento de Demografia da UFMG e pesquisadora do Cedeplar.

References

AMARAL, P. V.; ROCHA, T. A. H.; BARBOSA, A. C. Q.; LEIN, A.; VISSOCI, J. R. N. Spatially balanced provision of health equipment: a cross-sectional study oriented to the identification of challenges to access promotion. Int J Equity Health, [s.l.], v. 16, 2017a. Doi: 10.1186/s12939-017-0704-x.

AMARAL, P.; LUZ, L.; CARDOSO, F.; FREITAS, R. Distribuição espacial de equipamentos de mamografia no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, [s. l.], v. 19, p. 326, 2017b. Doi: 10.22296/2317-1529.2017v19n2p326. Disponível em: https://rbeur.anpur.org.br/rbeur/article/view/5417. Acesso em: 13 nov. 2022.

AMARAL, P.; CARVALHO, L. R. de; LUZ, L.; BARBOSA, A. C. Q. Estrutura espacial e provisão de atenção primária à saúde nos municípios brasileiros. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, [S. l.], v. 23, 2021. Doi: 10.22296/2317-1529.rbeur.202110. Disponível em: https://rbeur.anpur.org.br/rbeur/article/view/6437. Acesso em: 13 nov. 2022.

BARROS, G.; HERMETO, A.; AMARAL, P. Desenvolvimento Humano e acesso a serviços: uma análise espacial para os municípios brasileiros. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 15, 2019. Doi: 10.54399/rbgdr.v15i1.4324. Disponível em: https://bit.ly/3FtnMi7. Acesso em: 13 nov. 2022.

BOITRAGO, G. M.; MÔNICA, R. B.; SILVA, D. M.; CERRONI, M. de P.; CORTEZ-ESCALANTE, J. J.; ALMIRON, M.; TERABE; S. H.; ROCHA, T. A. H. Reestruturação dos serviços de emergência à COVID-19 no Brasil: uma análise espaço-temporal, fevereiro a agosto de 2020. Epidemiol. Serv. Saúde, v. 30, 2021. Doi: 10.1590/s1679-49742021000400004.

BOISIER, S. Desenvolvimento. In: SIEDENBERG, D. R. Dicionário de Desenvolvimento Regional. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Análise sobre a Expansão das Universidades Federais 2003 a 2012. Relatório da Comissão constituída pela Portaria 126/2012. Brasília, 2012. 29 p. Disponível em: http://bit.ly/3MbVg8C. Acesso em: 18 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. A democratização e expansão da educação superior no país 2003–2014. Brasília, 2015. 106 p. Disponível em: https://bit.ly/46H5CoZ. Acesso em: 18 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Brasília, 2022. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/#menu-principal. Acesso em: 18 jul. 2022.

COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (CEPAL). Panorama del desarrollo territorial en América Latina y el Caribe, 2015: Pactos para la igualdad territorial. Santiago de Chile: Cepal, 2015. Disponível em: https://hdl.handle.net/11362/39223. Acesso em: 15 jan. 2023.

CRISTINA da SILVA, N.; ROCHA, T. A. H.; AMARAL, P. V.; ELAHI, C.; THUMÉ, E.; THOMAZ, E. B. A. F.; QUEIROZ, R. C. de S.; VISSOCI, J. R. N.; STATON, C.; FACCHINI, L. A. Comprehending the lack of access to maternal and neonatal emergency care: Designing solutions based on a space-time approach. PLoS One, v. 15, n. 7, p. e0235954, 2020. Doi: 10.1371/journal.pone.0235954

ENVIRONMENTAL SYSTEMS RESEARCH INSTITUTE (ESRI). Emerging hot spots analysis (Space time pattern mining). 2023. Disponível em: https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/tool-reference/space-time-pattern-mining/emerginghotspots.htm. Acesso em: 8 maio 2023.

FIALHO, N. H. Chão desigual – a categoria espaço/território no contexto da pesquisa e da pós-graduação em educação no Brasil. In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. (org.). Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: Edufba, 2009.

KANG, Y.; CHO, N.; SON, S. Spatiotemporal characteristics of elderly population’s traffic accidents in Seoul using space-time cube and space-time kernel density estimation. PLoS one, v. 13, n. 5, p. e0196845, 2018. Doi: 10.1371/journal.pone.0196845.

KEMPTON, L.; REGO, M. C.; ALVES, L. R.; VALLANCE, P.; SERRA, M. A.; TEWDWR-JONES, M. Putting universities in their place: An evidence-based approach to understanding the contribution of higher education to local and regional development. Routledge, 2021. 92 p.

MAIA, J. A.; STROHAECKER, T. M. Contribuições da expansão das instituições de ensino superior na formação de centralidades e polos de crescimento no Rio Grande do Sul: uma análise do seu alcance espacial. In: MACEDO, F. C. de; NETO, A. M.; VIEIRA, D. J. (org.). Universidade e território: ensino superior e desenvolvimento regional no Brasil do século XXI. [recurso eletrônico]. Brasília: IPEA, 2022. cap. 11, p. 355-390. Doi: 10.38116/978-65-5635-030-1

MARQUES, A. C. H.; CEPÊDA, V. A. Um perfil sobre a expansão do ensino superior recente no Brasil: aspectos democráticos e inclusivos. Perspectivas, São Paulo, v. 42, p. 161-192, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/perspectivas/article/view/5944. Acesso em: 19 ago. 2020.

MARTINS DE SOUZA, E.; PINHO DE ALMEIDA, L. Políticas públicas para a educação superior no Brasil e a mobilidade estudantil interna. Trayectorias Humanas Trascontinentales, ne. 4, 2019. Doi: 10.25965/trahs.1526.

MORCHE, B. A expansão do sistema de Educação Superior no Brasil, na China e na Índia: uma análise comparada. 2013, 126 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2013.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). Internationalisation and Trade in Higher Education: opportunities and challenges. OECD: Paris, 2004. Doi: 10.1787/9789264015067-en. Acesso em: 19 ago. 2020.

OLIVEIRA, V. G. de; DEPONTI, C. M. A contribuição das Universidades para o desenvolvimento regional: um estudo a partir da visão Schumpeteriana de inovação e de desenvolvimento econômico. Colóquio da Revista do Desenvolvimento Regional. v. 13, n. 1, jan./jun. 2016. Doi: 10.26767/380

SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. 16. ed. Rio de Janeiro: Record, 2012.

SERRA, M.; ROLIM, C.; BASTOS, A. P. Universidades e Desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: IDEIA D, 2018.

SCHERER, C. E. M.; AMARAL, P. V. M. do. O espaço e o lugar das cidades médias na rede urbana brasileira. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, v. 22, 2020. Doi: 10.22296/2317-1529.RBEUR.202001

SCHERER, C. E. M.; AMARAL, P. V. M.; FOLCH, D. A comparative study of urban occupational structures: Brazil and United States. Rev. bras. estud. popul., n. 36, 2019. Doi: 10.20947/S0102-3098a0097.

SCHWARTZMAN, S. (org.). Universidades e desenvolvimento na América Latina: experiências exitosas de centros de pesquisas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. 336 p. Disponível em: https://www.schwartzman.org.br/simon/ianas.pdf. Acesso em: 8 maio 2018.

SGUISSARDI, V. Universidade pública estatal: entre o público e o privado/mercantil. Campinas, Educ. Soc., v. 26, n. 90, p. 191-222, jan./abr., 2005. Disponível em: https://curtlink.com/xFOmlwn

SILVA, L. T. A política de expansão da rede federal de educação, científica e tecnológica e suas implicações no desenvolvimento local e regional no Estado da Bahia. Revista Vozes dos Vales: Publicações Acadêmicas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Minas Gerais, n. 7, ano IV, 2015.

SIMÕES, R.; AMARAL, P.V. Interiorização e novas centralidades urbanas: uma visão prospectiva para o Brasil. Revista EconomiA (Brasília), v. 12, n. 3, p. 553-579, 2011. Disponível em: https://www.anpec.org.br/revista/vol12/vol12n3p553_579.pdf.

SOUZA, R. C. de. A Expansão e a interiorização do ensino superior no Brasil e o desenvolvimento regional: o caso de Pau dos Ferros-RN. In: MACEDO, F. C. de; NETO, A. M.; VIEIRA, D. J. (org.). Universidade e território: ensino superior e desenvolvimento regional no Brasil do século XXI [recurso eletrônico]. Brasília: Ipea, 2022. cap. 10, p. 331-355. Doi: 10.38116/978-65-5635-030-1

TEIXEIRA, P. N. Financiamento do ensino superior: desafios e escolhas. In: CICLO DE SEMINÁRIOS INTERNACIONAIS EDUCAÇÃO NO SÉCULO XXI: MODELOS DE SUCESSO, 2, 2009, Brasília. Seminários... Rio de Janeiro: SENAC: Comissão de Educação e Cultura da Câmara de Deputados: Confederação Nacional do Comércio e Instituto Alfa e Beto, 2009.

TRIPPL, M.; SINOZIC, T.; SMITH, H. L. The role of universities in regional development: conceptual models and policy institutions in the UK, Sweden and Austria. European Planning Studies, v. 23, n. 9, p. 1-19, 2015. Doi: 10.1080/09654313.2015.1052782.

VIEIRA, D. J.; MACEDO, F. C. de. Crescimento e configuração regional do sistema de ensino superior brasileiro no século XXI. In: MACEDO, F. C. de; NETO, A. M.; VIEIRA, D. J. (org.). Universidade e território: ensino superior e desenvolvimento regional no Brasil do século XXI [recurso eletrônico]. Brasília: IPEA, 2022. cap. 1, p. 29-94. Doi: 10.38116/978-65-5635-030-1

Published

2023-11-03

How to Cite

Santos, F. P., Amaral, P., & Luz, L. (2023). Expansion of higher education and the regional distribution of Brazilian universities. Revista Brasileira De Estudos Urbanos E Regionais, 25(1). https://doi.org/10.22296/2317-1529.rbeur.202317

Issue

Section

Articles - Planning and Public Policies